Missie & Visie

Samen het beste uit jezelf halen

Een goede sfeer en veiligheid voor iedereen vinden wij belangrijk. Kinderen vinden het fijn om naar school te gaan, leerkrachten hebben plezier in het werk en ouders vinden het fijn om daar waar het kan en nodig is, te helpen en zich betrokken te voelen.

Onze visie begint bij het idee dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en zelf vragen hebben. We zien kinderen als ontdekkers en geven hen de ruimte om te leren, vragen te stellen en antwoorden te vinden. Op De Stokland speelt verwondering een belangrijke rol bij het leren. We prikkelen de nieuwsgierigheid van kinderen door een rijke, uitdagende, speelse en veilige leeromgeving te creëren. In deze leeromgeving begeleiden we onze leerlingen in het ontwikkelen van een kritische en bewuste houding ten opzichte van de digitaliserende wereld.

Een omgeving die inspireert
De leeromgeving van De Stokland is uitnodigend en doelgericht. We creëren situaties die dicht bij het echte leven staan, waarin kinderen kunnen experimenteren, onderzoeken en ontdekken. Of het nu in onze lokalen, op het leer- en schoolplein, of daarbuiten in de Brainportregio is, we maken bewuste keuzes die het leren verrijken. Dit maakt leren niet alleen betekenisvol, maar ook boeiend en herkenbaar. Door actief aan de slag te gaan, ervaren kinderen het nut van wat ze leren. Als ze begrijpen waarom ze iets leren, groeit hun motivatie en zelfvertrouwen.

Afstemming op leerbehoeften
Binnen deze betekenisvolle en doelgerichte leeromgeving krijgen kinderen de ruimte om in te spelen op hun leerbehoeften, waarbij we door differentiatie op inhoud, product, proces en benadering ervoor zorgen dat de leeromgeving aansluit bij de diverse leerbehoeften. Daarnaast geven we kinderen de mogelijkheid om zelfstandig te werken, waardoor ze niet alleen hun kennis uitbreiden, maar ook zelf initiatief nemen in hun leerproces. Dit stelt hen in staat om doelen te stellen, zelfstandig uitdagingen aan te gaan en actief bij te dragen aan hun eigen ontwikkeling.

De rol van de leerkracht
Een gezond pedagogisch klimaat vinden wij belangrijk voor onze kinderen. Dit is een fundament waarop we ons onderwijs vormgeven. Door de pedagogische vaardigheden van de leerkrachten ontstaat een omgeving waarin kinderen zich gehoord en begrepen voelen. We zien het kind achter de leerling en hebben oog voor wie ieder kind is, wat het nodig heeft en hoe het zich als persoon ontwikkelt.

Onze leerkrachten stellen vragen die het denken stimuleren, geven ruimte voor eigen initiatief en nemen een actieve, sturende, coachende en begeleidende rol aan. Ze schakelen tussen verschillende rollen afhankelijk van de situatie, waardoor ze effectief inspelen op het leerproces. Onze leerkrachten hebben een duidelijke organisatie in de les met daarin veel structuur, regelmaat en verantwoordelijkheid voor de leerling.
Ze werken vanuit een stevige basis en zorgen voor een doorgaande lijn in de ontwikkeling van leerlingen, zodat ieder kind optimaal kan groeien. Om dit te ondersteunen, maken we gebruik van verschillende benaderingen, zoals groepsoverstijgend werken en bewegend leren en bundelen onze leerkrachten hun expertise tijdens het samen voorbereiden van het onderwijs.

Samen leren betekent samen groeien
We hechten veel waarde aan de samenwerking met ouders, omdat we geloven dat kinderen optimaal ontwikkelen wanneer school en thuis elkaar versterken.
Daarnaast leren kinderen ook veel van elkaar. Door samen te werken aan diverse opdrachten en projecten ontdekken kinderen elkaars talenten, leren ze vanuit verschillende perspectieven en ondersteunen ze elkaar in hun groei.

Kortom:
"We werken betekenisvol en doelgericht in een rijke en uitdagende leeromgeving, waarbij de nieuwsgierigheid en verwondering van de kinderen geprikkeld wordt.